Загальні поради щодо вироблення мовних навичок

Найкращий спосіб розвинути мовні навички, які будуть потрібні для тесту TOEFL iBT, – це пройти навчальний курс, що містить інструкції по:

– читання, розмовної мови, аудіювання, письмові навички, які вплинуть на розмову;

– підходу до інтегрованих навичок (наприклад, методи, які допомагають освоїти аудіювання/читання/мова, аудіювання/читання/лист).

Поради з читання

Вивчають англійську мову можуть покращити свої навички читання регулярно читаючи, особливо літературу університетського характеру або інші матеріали, що охоплюють різні предмети (наприклад, різні науки, соціологію, мистецтво, бізнес тощо) та написані в академічному стилі. Велику кількість академічних текстів можна знайти як в Інтернеті, так і в журналах.

Читання з метою знаходження інформації

– Переглядайте уривки текстів, щоб знайти та виділити ключові моменти (дати, номери, терміни) та інформацію

– практикуйте читання частіше, щоб розвинути плавність і плинність мови.

Примітка: Секція Читання тесту не підсумовує ваші навички читання, але практикувати їх необхідно для того, щоб краще підготуватися до інтегрованих завдань у секціях Лист та Розмовна мова.

Читання для загального базового розуміння

– збільшуйте свій словниковий запас

– практикуйте швидкий перегляд уривка тексту для розуміння його головної ідеї, замість ретельного читання кожного слова та речення

– розвивайте здатність швидкого перегляду тексту та швидкого схоплювання основних фактів

– після перегляду тексту прочитайте його уважніше і запишіть головні ідеї, факти та ключові моменти

– виберіть кілька незнайомих вам слів з тексту та спробуйте вгадати їх значення за змістом усієї пропозиції, з контексту. Потім знайдіть їх у словнику та визначте їхнє справжнє значення.

– підкресліть усі займенники (наприклад, he, him, they, them etc.) та визначте, до яких іменників у тексті вони відносяться

– практикуйте вміння бачити вплив фактів з тексту один на одного та робити висновки з тексту загалом.

Читання з метою пізнання нового

– визначте тип тексту (класифікація, причина/слідство, порівняння/контраст, проблема/вирішення, опис, вказівка ​​тощо) та його організацію

– організуйте інформацію з тексту:

– розділіть ключові та другорядні моменти

– якщо в тексті інформація розділена на категорії, створіть чарт та помістіть інформацію у відповідні категорії

Примітка: у тесті не потрібно створювати подібні чарти самому. Натомість надається вже готовий чарт із можливими варіантами відповідей і потрібно заповнити його правильними варіантами. Тренування подібних навичок допоможе навчитися думати про поділ інформації на категорії та робити це з легкістю.

– створіть усний або письмовий підсумок тексту, використовуючи чарти та розділові таблиці

– перефразуйте окремі речення з тексту. Потім перефразуйте весь пункт.

Примітка: у секції Читання перевіряються навички розпізнавання перефразованих речень, текстів. Уміння перефразувати стане в нагоді також і для інтегрованих завдань у секціях Лист та Розмовна мова.

Поради з аудіювання

Найкращий спосіб покращити навички слухового сприйняття – це прослуховувати часто англійську мову та читати безліч різних академічних матеріалів.

Перегляд кінофільмів та телебачення, прослуховування радіо мовою оригіналу також є величезними можливостями для покращення слухового сприйняття. Аудіозаписи та записи на CD з різними лекціями та презентаціями також дуже цінні в навчанні, їх можна знайти у бібліотеках та книгарнях. Можна прослуховувати та переглядати всі вищезгадані матеріали з субтитрами. Інтернет також є бездонним джерелом матеріалів для прослуховування (наприклад, www.npr.org, bbc.co.uk/radio, www.bbc.co. uk/worldservice/learningenglish).

Примітка: у секції Аудіювання не перевіряються навички підбиття підсумків, але вироблення цих навичок корисне для виконання інтегрованих завдань у секціях Лист та Розмовна мова.

Прослуховування для базового розуміння

– збільшуйте словниковий запас

– сфокусуйтеся на змісті і потоці мови. Нехай вас не бентежить стиль і подача того, хто говорить.

– щоб залишатися зосередженим, уявляйте, що буде сказано надалі

– залишайтеся активним, ставлячи собі запитання (наприклад, «Яка головна ідея того, про що говорить професор?»)

– напишіть слова “Головна ідея”, “Ключові моменти”, “Важливі деталі” на різних рядках паперового аркуша. Слухайте уважно та записуйте у ці рядки інформацію під час прослуховування. Продовжуйте слухати, доки всі важливі моменти та деталі не будуть відзначені, потім перегляньте їх.

– прослухайте уривок лекції або діалогу та запишіть важливі моменти. Використовуйте свої записи для створення коротких висновків. Поступово збільшуйте кількість інформації, що прослуховується, і записаних важливих моментів, щоб зробити більш об’ємний висновок.

Прослуховування для детального розуміння

– подумайте про те, що кожен учасник діалогу хоче до вас донести: Яка мета мови чи діалогу? Хто вибачається, скаржиться чи пропонує щось?

– позначте стиль кожного, хто говорить. Мова формальна чи повсякденна? Наскільки впевнено він каже? Голос того, хто говорить спокійний чи схвильований? Про що свідчить інтонація?

– відзначте ступінь впевненості того, хто говорить. Наскільки він упевнений у інформації, про яку говорить? Чи каже щось інтонація про ступінь впевненості?

– слухайте зміни теми або коментарі, які відступають від теми розмови.

– перегляньте записану ТБ або кінокомедію. Приділіть увагу способам, у яких моделі інтонації та наголоси використовуються для зміни змісту.

Прослуховування з метою зв’язування та синтезу інформації

– подумайте про організацію лекції, яку ви прослуховували. Прослухайте сигнальні слова, які позначають вступ, головні кроки чи ідеї, приклади та висновки чи підсумки.

– визначте взаємозв’язок між ідеями. Можливі стосунки можуть бути такими: причина/слідство, порівняння/контраст, кроки в покроковому процесі.

– прослухайте слова, які показують зв’язки та стосунки між ідеями

– прослухайте матеріал і зупиняйте запис у різних місцях. Передбачте, якою буде наступна ідея того, хто говорить.

– створіть короткий конспект інформації, що обговорюється під час прослуховування або після нього.

Поради з розмовної мови

Найкращий спосіб практикувати розмовну мову – спілкуватися з носіями мови. Якщо ви живете не в англомовній країні, знайти носія мови може бути досить складною справою. У деяких країнах є репетитори, які допомагають студентам із розвитком розмовних навичок. Дуже важливо знайти такого викладача та розмовляти з ним якнайчастіше. Інший спосіб практикувати розмовну мову – приєднатися до англомовного клубу, в якому можна переглянути та обговорити кінофільми мовою оригіналу, музику, просто поспілкуватися. Якщо поблизу немає такого клубу, організуйте його і запросіть носіїв мови, які допоможуть вам почати розмовляти.

Незалежні розмовні завдання

– складіть список тем, які вам знайомі, та говоріть на ці теми

– опишіть знайоме місце або передайте власний досвід у чомусь

– далі висловіть свою думку чи перевагу і дайте їй чітке обґрунтування

– дайте рекомендації та поясніть, чому саме цей спосіб спрацює найкраще

– практикуйте відповіді на запитання тривалістю 60 секунд.

Інтегровані розмовні завдання

– знайдіть підручник, в кінці якого є питання пройденого матеріалу, і практикуйте усні відповіді на питання

– прочитайте коротку статтю (100-200 слів) і зробіть короткий конспект головних моментів. Зробіть усний висновок за допомогою свого конспекту.

– знайдіть аудіоматеріали та матеріали для читання з тієї ж теми, що й прочитана вами стаття. Ці матеріали можуть включати такі ж чи відмінні точки зору на тему. Робіть нотатки або складіть конспект з прослуханого та прочитаного матеріалу:

– усно підсумуйте інформацію з письмового та прослуханого джерел. Використовуйте перефразування, інші лексичні та граматичні конструкції.

– усно синтезуйте матеріал шляхом з’єднання інформації з прочитаного та прослуханого джерел, поясніть, як вони пов’язані.

– висловіть свою думку про прослуханий і прочитаний матеріал, поясніть, як вони пов’язані.

– якщо у прослуханому або прочитаному матеріалі описана проблема, запропонуйте та поясніть вирішення цієї проблеми.

– розпізнайте ставлення того, хто говорить або написав вихідний матеріал через інтонації, наголоси та вибір слів. Це допоможе зрозуміти їхню точку зору та спланувати правильну відповідь.

Поради з усіх розмовних завдань

– збільшуйте словниковий запас та практикуйте доречне використання ідіоматичних виразів

– вивчайте граматичні структури та використовуйте їх легко у своїй промові

– попрацюйте над вимовою, включаючи наголос, інтонації та паузи (існують численні сайти, які допоможуть вам попрацювати над вимовою)

– коли ви тренуєтеся в розмовній промові для проходження тесту, виділіть для себе 15 секунд і подумайте, що ви збираєтеся сказати перед тим, як говорити. Запишіть кілька ключових слів та ідей, але не намагайтеся записати в точності те, що збираєтеся сказати (Фахівці, що оцінюють відповіді, обов’язково розпізнають прочитане, а не сказане, і дадуть за таку відповідь менше балів)

– використовуйте сигнальні слова та вирази, щоб ввести нову інформацію чи думки, зв’язати ідеї чи виділити важливі слова чи думку. Це допоможе слухачеві легко слідувати за вашим ходом думки (наприклад, “on the one hand…”, “but on the other hand…”, “what that means is…”, “The first reason is…”, “another difference is… ” etc.)

– записуйте свої спроби зробити вищеописані дії та оцінюйте себе, ставлячи собі такі питання:

– Чи виконав я завдання?

– Чи казав я чисто?

– Чи робив я граматичні помилки?

– Чи використовував я слова правильно?

– Чи організував я свої ідеї зрозуміло і відповідно?

– Чи ефективно я використав свій час?

– Говорив я надто швидко чи надто повільно?

– Чи я робив паузи занадто часто?

– спостерігайте свій прогрес і попросіть викладача оцінити ваші успіхи в розмовній промові.

Поради з Листа

Інтегровані письмові завдання

– знайдіть підручник, у якому є питання пройденого матеріалу в кінці розділів, і тренуйтеся давати письмові відповіді на ці питання

– прочитайте статтю 300-400 слів. Зробіть конспект, що містить усі ключові моменти та важливі деталі. Використовуйте конспект, щоб дати письмову відповідь, яка підсумовує інформацію та ідеї статті. Висновки мають бути короткими та чітко виражати лише головні моменти та важливі деталі. Перефразуйте вирази, використовуючи інші слова та граматичні структури.

– знайдіть аудіоматеріал і матеріал для читання по одній темі в Інтернеті або бібліотеці. У матеріалах можуть бути схожі або різні точки зору. Зробіть позначки щодо прослуханого та прочитаного матеріалу та виконайте наступне:

– підсумуйте інформацію та ідеї щодо обох джерел

– синтезуйте інформацію та обговоріть, як пов’язана інформація з прослуханого та прочитаного джерела. Поясніть, чим схожі виражені ідеї, і в чому вони перетинаються, чи чим відрізняються ідеї, і як вони протиставлені одна одній.

Перефразування

Перефразування – це переказ уривка тексту джерела своїми словами. У тесті TOEFL iBT студент отримає 0 балів, якщо все, що він зробив, це скопіював слова з уривка тексту. Тренуйтеся перефразувати слова, фрази, речення та цілі параграфи, використовуючи такі поради:

– навчитеся легко знаходити синоніми. Виберіть 10-15 слів або фраз із тексту та швидко придумайте для них синоніми, не заглядаючи у словник чи тезаурус.

– перефразуйте уривок тексту, використовуючи лише свої нотатки. Якщо ви не робили нотаток, перефразуйте, не заглядаючи в текст-оригінал. Потім звірте перефразований текст з оригінальним та порівняйте, чи точні ви були за фактами та чи використовували ви інші слова та граматичні конструкції.

Незалежні письмові завдання

– напишіть список знайомих вам тем і тренуйтеся писати на ці теми

– за кожною темою висловіть свою думку чи перевагу, потім підтримайте її доказами

– тренуйтеся планувати та писати принаймні одне есе з кожної теми. Виділіть собі 30 хвилин для планування, написання та перевірки есе.

– подумайте та напишіть список усіх думок, пов’язаних із темою, перед написанням есе.

– визначте одну головну ідею та кілька ключових моментів на підтримку цієї ідеї, потім сплануйте, як їх зв’язати

– створіть спрямовані тези, використовуйте їх, щоб розвивати ідеї, представлені в есе

– розвійте есе, використовуючи відповідні пояснення та деталі.

Загальні поради з усіх письмових завдань

– нарощуйте словниковий запас і знання ідіоматичного мовлення, щоб вміти доречно його використовувати

– вивчайте граматичні вирази, щоб легко використовувати їх у письмових відповідях

– вивчайте принципи написання та пунктуації, а також текстові шаблони (наприклад, створення параграфів)

– висловлюйте інформацію організовано, показуючи об’єднання думок та їх послідовний вплив

– використовуйте сигнальні слова, такі як “on the one hand…”, “in conclusion…”, щоб створити чітку структуру відповіді

– після тренування задайте собі такі питання:

– Чи виконав я завдання?

– Чи я писав чітко і зрозуміло?

– Чи зробив я граматичні помилки?

– Чи правильно я використовував слова?

– Чи організував я чітко та послідовно свої думки?

– Чи я ефективно використовував час?

– спостерігайте за своїм прогресом і попросіть свого викладача перевірити ваші знання.